• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / kultura i wiedza
IMPREZY / w Kinie Praha

Bolshoi w sezonie 2017 - 2018

Adres

Warszawa, ul. Jagiellońska 26

Termin

Od 2017-11-26
Do 2018-06-10

Organizator

Kino PRAHA

Warszawa, ul. Jagiellońska 26

Telefon:
22 343 03 10

WWW:
www.kinopraha.pl

Zobacz na mapie

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Obecnie zespołowi szefuje Makar Waziew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine'a po Kyliána oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny.

Transmisje przedstawień baletowych prezentowane są w jakości obrazu HD z dźwiękiem Dolby Digital Surround.

 


Szczegółowy program sezonu 2017-18

       PROGRAM  „BOLSHOI BALLET LIVE 2017/2018” w Kinie Praha:
KORSARZ - 22.10.2017 | niedziela | 17:00 | LIVE
POSKROMIENIE ZŁOŚNICY - 26.11.2017 | niedziela | 16:00 | REC
DZIADEK DO ORZECHÓW - 17.12.2017 | niedziela | 16:00 | REC
ROMEO I JULIA - 21.01.2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
DAMA KAMELIOWA - 04.02.2018 | niedziela | 16:00 | REC
PŁOMIEŃ PARYŻA- 04.03.2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
GISELLE - 08.04.2018 | niedziela | 17:00 | REC
COPPELIA - 10.06.2018 | niedziela | 17:00 | LIVE
 
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM  „BOLSHOI BALLET LIVE 2017/2018” w Kinie Praha:
 
22 października 2017 | niedziela | 17:00 | LIVE
Korsarz
muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Aleksiej Ratmański
 
Osadzony w orientalnej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet, z efektownymi scenami zbiorowymi. „Korsarz” to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory. Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiając balet wykonali ogromną pracę studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Odczytali również notację oryginalnej choreografii Petipy, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. „Korsarz” prezentowany w Teatrze Bolszoj bazuje na wersji z 1899 roku, uzupełnionej pomysłami autorstwa Ratmańskiego i Burłaki. Zgodnie z XIX-wieczną konwencją, podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibesa, Cesare Pugniego, Piotra von Oldenburg, Riccardo Drigo, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. W przedstawieniu bierze udział 120 tancerzy.
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj. 
Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut.
 
26 listopada 2017 | niedziela | 16:00 | REC
Poskromienie złośnicy
muzyka: Dmitrij Szostakowicz
choreografia: Jean-Christophe Maillot
 
Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii „Poskromienie złośnicy”. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek – najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią? Maillot przenosi historię miłości i walki o dominację w związku w nieokreślony czas, a dzięki uwspółcześnionym kostiumom podkreśla uniwersalną wymowę komedii Szekspira. Atutem spektaklu jest także zmieniająca się w okamgnieniu mobilna scenografia. Premiera odbyła się w lipcu 2014 roku, a spektakl i jego wykonawców nagrodzono prestiżową Złotą Maską.
 
Obsada: Jekaterina Krysanowa, Wladisław Lantratow, Olga Smirnowa, Siemion Czudin, Igor Cwirko, Wiaczesław Łopatin, Julia Gribienszczikowa, Artiom Bieliakow, Anna Tichomirowa  oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.
Przedstawienie trwa około: 2 godzin.
 
17 grudnia 2017 | niedziela | 16:00 | REC 
Dziadek do orzechów
muzyka: Piotr Czajkowski
oryginalna choreografia: Jurij Grigorowicz
 
W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Maszy, która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. To jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Czajkowskiego. 
 
Obsada: Anna Nikulina, Denis Rodkin, Andriej Merkuriew, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj. 
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.
 
21 stycznia 2018 |niedziela | 16:00 | LIVE
Romeo i Julia
muzyka: Siergiej Prokofiew
choreografia: Aleksiej Ratmański
 
Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj podziwialiśmy już wersję Jurija Grigorowicza, teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Bolszoj w latach 2004-2008, obecnie choreografa – rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powraca do Moskwy by po raz pierwszy od 2008 roku przygotować nowy balet specjalnie dla zespołu Teatru Bolszoj.
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.
 
4 lutego 2018 | niedziela | 16:00 | REC
Dama kameliowa
muzyka: Fryderyk Chopin
choreografia: John Neumeier
 
Historia paryskiej kurtyzany Marii Duplessis, spisana w powieści „Dama kameliowa” przez Aleksandra Dumasa syna stała się kanwą dla licznych dzieł: dramatu, opery Verdiego „La traviata”, niezliczonych filmów i baletu Johna Neumeiera – jednego z największych choreografów XX wieku. Młody arystokrata Armand zakochuje się w kurtyzanie Małgorzacie, kobieta także odnajduje w tym romansie prawdziwą miłość. Niestety wie, że jest śmiertelnie chora. Neumeier, chcąc przenieść powieść Dumasa na scenę baletową, początkowo brał pod uwagę muzykę Verdiego, zastanawiał się też nad kompozycją Henry’ego Saugueta. Ostatecznie za namową dyrygenta Gerharda Marksona wykorzystał utwory Fryderyka Chopina. Na premierze w 1978 roku w Stuttgarcie poruszającą kreację głównej bohaterki Małgorzaty Gautier stworzyła primabalerina Marcia Haydée, a balet rozpoczął tryumfalny pochód przez najważniejsze sceny świata.
 
Obsada: Swietłana Zacharowa, Edwin Rewazow, Anna Tichomirowa, Siemion Czudin, Kristina Kretowa, Michaił Łobuchin, Daria Chochłowa oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 3 godzin.
 
4 marca 2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
Płomień Paryża (Tryumf Republiki)
muzyka: Boris Asafiew
choreografia: Aleksiej Ratmański
 
Dziś dzieło Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy balet sowiecki, który choć opowiadał o Rewolucji Francuskiej, miał nawiązywać do Rewolucji Październikowej, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Nie musimy pamiętać, że balet został nawet uhonorowany Nagrodą Stalinowską… Historia miłości człowieka z ludu, Jerome’a do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił Aleksiej Ratmański, trochę łagodząc sowiecki wydźwięk dzieła, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę pierwszego choreografa „Płomienia Paryża” – Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych, wymaga bowiem do tancerzy wyjątkowych umiejętności.
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut
 
8 kwietnia 2018 | niedziela | 17:00 | REC
Giselle
muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Jurij Grigorowicz według Mariusa Petipy
 
Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do willid – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw, przyobleczonych w tiulowe suknie. Od kilkunastu lat „Giselle” jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.
 
Obsada: Swietłana Zacharowa, Siergiej Połunin, Denis Sawin, Jekaterina Szypulina, Daria Chochłowa i Igor Cwirko oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.
 
10 czerwca 2018 | niedziela | 17:00 | LIVE 
Coppelia
muzyka: Léo Delibes
choreografia: Marius Petipa, Enrico Cecchetti / Siergiej Wichariew
 
Swoją stałą pozycję na światowych scenach „Coppelia” zawdzięcza na równi bezpretensjonalnemu librettu opierającemu się na żartobliwej przebierance, jak i dojrzałej barwnej muzyce Delibesa nasyconej motywami ludowymi. W trakcie swej wędrówki po Węgrzech kompozytor zapisywał melodie miejscowych tańców ludowych, w tym czardaszów. „Coppelia” to pierwszy balet europejski, w którym wykorzystano ten taniec, później bardzo w baletach np. Czajkowskiego popularny. Mamy też w tym dziele motywy muzyczne polskie wynikające ze związków z Polską kompozytora ożenionego z naszą rodaczką. Treść została zaczerpnięta z noweli E.T.A. Hoffmanna, autora także innego pierwowzoru scenariusza baletowego – „Dziadka do orzechów”. W miasteczku pojawia się wynalazca Coppelius ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda. 
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.
 
* * *
 
Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Obecnie zespołowi szefuje Makar Waziew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine'a po Kyliána oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny. Na występy najznakomitszych baletmistrzów, melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.
 
Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XX wieku zespół wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz sportowy styl. Wirtuozeria solistów stoi na najwyższym poziomie. Balet Teatru Bolszoj przygotowuje przedstawienia, które wciąż są niedoścignionym wzorem dla innych zespołów baletowych, nawet tych zaliczających się do najwybitniejszych na świecie. 

 

   

http://www.kinopraha.pl/cykl/bolshoi-ballet-live

Zwiastun sezonu 2017-18
https://www.youtube.com/watch?v=Ed2-1lhfd4A

Ciekawostki

Komfort termiczny na poddaszu

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Reforma edukacji

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Szukamy przodków

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Bohaterowie powracają!

Czym jest longboard?

Pożyczka online

Nurkować każdy może!

Harry Potter znowu na topie

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Dbajmy o jakość snu dzieci

Pomysł na prezent dla 20-latka

Doskonały prezent dla dziadka

Skandal ze śmieciami

Kawalerski w Krakowie

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Tak to miało być...

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Aktywne wakacje.

Łazienka na topie

Wakacje na spływie kajakowym

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Pomocne opinie

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Targi edukacyjne

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Czym się bawić?

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

To nie musi kosztować...

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

7 zalet znajomości języka

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Hashimoto

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Ciekawe zabytki w Warszawie

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Wesele na miarę obecnych czasów

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Męskie gadżety od Porsche

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Sezon grillowy czas zacząć!

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Jaki rower wybrać?

Jak spędzić czas wolny?

Korzyści ze światłowodu w firmie

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Problemy z matmą?

Gry i zabawy ludu… psiego

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Co kupić dziecku na urodziny?

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Bolshoi w sezonie 2017 - 2018

Przed każdym spektaklem słowo wstępu wygłosi Katarzyna Gardzina-Kubała. Krytyk muzyczny i baletowy. Publikuje w programach teatralnych do spektakli baletowych oraz w prasie lokalnej. W latach 2008-2010 pracowała na stanowisku sekretarza literackiego Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Od 2010 jest stałym współpracownikiem Instytutu Muzyki i Tańca.

Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Obecnie zespołowi szefuje Makar Waziew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine'a po Kyliána oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny.

Transmisje przedstawień baletowych prezentowane są w jakości obrazu HD z dźwiękiem Dolby Digital Surround.

 


Szczegółowy program sezonu 2017-18

       PROGRAM  „BOLSHOI BALLET LIVE 2017/2018” w Kinie Praha:
KORSARZ - 22.10.2017 | niedziela | 17:00 | LIVE
POSKROMIENIE ZŁOŚNICY - 26.11.2017 | niedziela | 16:00 | REC
DZIADEK DO ORZECHÓW - 17.12.2017 | niedziela | 16:00 | REC
ROMEO I JULIA - 21.01.2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
DAMA KAMELIOWA - 04.02.2018 | niedziela | 16:00 | REC
PŁOMIEŃ PARYŻA- 04.03.2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
GISELLE - 08.04.2018 | niedziela | 17:00 | REC
COPPELIA - 10.06.2018 | niedziela | 17:00 | LIVE
 
SZCZEGÓŁOWY PROGRAM  „BOLSHOI BALLET LIVE 2017/2018” w Kinie Praha:
 
22 października 2017 | niedziela | 17:00 | LIVE
Korsarz
muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Aleksiej Ratmański
 
Osadzony w orientalnej scenerii balet to prawdziwa uczta dla oka oraz gratka dla wielbicieli XIX-wiecznego grand ballet, z efektownymi scenami zbiorowymi. „Korsarz” to romantyczna historia miłości pirata Konrada i niewolnicy Medory. Aleksiej Ratmański i Jurij Burłaka wznawiając balet wykonali ogromną pracę studiując materiały przechowywane w muzeach i bibliotekach Moskwy, Petersburga i Paryża. Odczytali również notację oryginalnej choreografii Petipy, znajdującą się w The Harvard Theatre Collection. „Korsarz” prezentowany w Teatrze Bolszoj bazuje na wersji z 1899 roku, uzupełnionej pomysłami autorstwa Ratmańskiego i Burłaki. Zgodnie z XIX-wieczną konwencją, podczas tworzenia widowiska choreografowie często dodawali do partytury tańce pochodzące spod pióra innego kompozytora. W tym przypadku, prócz muzyki Adama, pojawią się także fragmenty autorstwa Léo Delibesa, Cesare Pugniego, Piotra von Oldenburg, Riccardo Drigo, Alberta Zabela oraz Juliusa Gerbera. W przedstawieniu bierze udział 120 tancerzy.
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj. 
Przedstawienie trwa około 3 godzin i 30 minut.
 
26 listopada 2017 | niedziela | 16:00 | REC
Poskromienie złośnicy
muzyka: Dmitrij Szostakowicz
choreografia: Jean-Christophe Maillot
 
Dyrektor i główny choreograf Baletu Monte Carlo Jean-Christophe Maillot specjalnie dla baletu Teatru Bolszoj stworzył swoją taneczną wersję Szekspirowskiej komedii „Poskromienie złośnicy”. Bogaty mieszczanin Baptista ma dwie córki na wydaniu: miłą i dobrze wychowaną Biankę oraz pełną temperamentu złośnicę Katarzynę. Liczni wielbiciele chętnie wzięliby Biankę za żonę, ale ojciec stawia warunek – najpierw musi się znaleźć mąż dla Katarzyny. Tymczasem panna swoimi fochami potrafi zniechęcić każdego. Czy Petruchio z Werony poradzi sobie z nieznośną Kasią? Maillot przenosi historię miłości i walki o dominację w związku w nieokreślony czas, a dzięki uwspółcześnionym kostiumom podkreśla uniwersalną wymowę komedii Szekspira. Atutem spektaklu jest także zmieniająca się w okamgnieniu mobilna scenografia. Premiera odbyła się w lipcu 2014 roku, a spektakl i jego wykonawców nagrodzono prestiżową Złotą Maską.
 
Obsada: Jekaterina Krysanowa, Wladisław Lantratow, Olga Smirnowa, Siemion Czudin, Igor Cwirko, Wiaczesław Łopatin, Julia Gribienszczikowa, Artiom Bieliakow, Anna Tichomirowa  oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.
Przedstawienie trwa około: 2 godzin.
 
17 grudnia 2017 | niedziela | 16:00 | REC 
Dziadek do orzechów
muzyka: Piotr Czajkowski
oryginalna choreografia: Jurij Grigorowicz
 
W wielu krajach nie ma Bożego Narodzenia bez gwiazdkowego spektaklu „Dziadka do orzechów”. Choć prapremiera dzieła odbyła się w Petersburgu w dniu Świętego Mikołaja, 6 grudnia 1892 roku, to tradycja gwiazdkowa towarzysząca temu baletowi powstała niemal pół wieku później, w Stanach Zjednoczonych. Choć dziś spektakl ten jest kierowany głównie do młodszych widzów, to nadal pozostaje jednym z najpoważniejszych arcydzieł klasycznego baletu rosyjskiego. Oparty na opowieści modnego wówczas fantastycznego pisarza E. T. A. Hoffmanna „Dziadek do orzechów okazał się wspaniałym spektaklem familijnym. Mali widzowie odnajdą w nim baśniową historię małej Maszy, która dzięki dobremu sercu i odwadze wyzwala spod czaru księcia zaklętego w dziadka do orzechów. To jeden z najpiękniejszych baletów z fenomenalną muzyką Czajkowskiego. 
 
Obsada: Anna Nikulina, Denis Rodkin, Andriej Merkuriew, pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy oraz orkiestra Teatru Bolszoj. 
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut.
 
21 stycznia 2018 |niedziela | 16:00 | LIVE
Romeo i Julia
muzyka: Siergiej Prokofiew
choreografia: Aleksiej Ratmański
 
Wielu choreografów sięgało i nadal sięga po baletową wersję tragedii Williama Shakespeare’a. W cyklu transmisji z Teatru Bolszoj podziwialiśmy już wersję Jurija Grigorowicza, teraz czas na nowe spojrzenie na historię kochanków z Werony w choreografii Aleksieja Ratmańskiego, byłego dyrektora baletu Bolszoj w latach 2004-2008, obecnie choreografa – rezydenta American Ballet Theatre. Ratmański powraca do Moskwy by po raz pierwszy od 2008 roku przygotować nowy balet specjalnie dla zespołu Teatru Bolszoj.
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj.
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 30 minut.
 
4 lutego 2018 | niedziela | 16:00 | REC
Dama kameliowa
muzyka: Fryderyk Chopin
choreografia: John Neumeier
 
Historia paryskiej kurtyzany Marii Duplessis, spisana w powieści „Dama kameliowa” przez Aleksandra Dumasa syna stała się kanwą dla licznych dzieł: dramatu, opery Verdiego „La traviata”, niezliczonych filmów i baletu Johna Neumeiera – jednego z największych choreografów XX wieku. Młody arystokrata Armand zakochuje się w kurtyzanie Małgorzacie, kobieta także odnajduje w tym romansie prawdziwą miłość. Niestety wie, że jest śmiertelnie chora. Neumeier, chcąc przenieść powieść Dumasa na scenę baletową, początkowo brał pod uwagę muzykę Verdiego, zastanawiał się też nad kompozycją Henry’ego Saugueta. Ostatecznie za namową dyrygenta Gerharda Marksona wykorzystał utwory Fryderyka Chopina. Na premierze w 1978 roku w Stuttgarcie poruszającą kreację głównej bohaterki Małgorzaty Gautier stworzyła primabalerina Marcia Haydée, a balet rozpoczął tryumfalny pochód przez najważniejsze sceny świata.
 
Obsada: Swietłana Zacharowa, Edwin Rewazow, Anna Tichomirowa, Siemion Czudin, Kristina Kretowa, Michaił Łobuchin, Daria Chochłowa oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 3 godzin.
 
4 marca 2018 | niedziela | 16:00 | LIVE
Płomień Paryża (Tryumf Republiki)
muzyka: Boris Asafiew
choreografia: Aleksiej Ratmański
 
Dziś dzieło Asafiewa i Wajnonena cenimy nie za to, że był to pierwszy balet sowiecki, który choć opowiadał o Rewolucji Francuskiej, miał nawiązywać do Rewolucji Październikowej, ale za mistrzowską dramaturgię, pełne wyrazu sceny zbiorowe i ekwilibrystyczne popisy taneczne. Nie musimy pamiętać, że balet został nawet uhonorowany Nagrodą Stalinowską… Historia miłości człowieka z ludu, Jerome’a do arystokratki Adeline jest pretekstem do pokazania dwóch skontrastowanych światów i pełnych rozmachu scen z arystokratycznego dworu i zbuntowanej ulicy. Balet do scenicznego życia przywrócił Aleksiej Ratmański, trochę łagodząc sowiecki wydźwięk dzieła, za to wykorzystując całą choreograficzną spuściznę pierwszego choreografa „Płomienia Paryża” – Wasilija Wajnonena. Dech zapiera szczególnie popisowe pas de deux pary głównych bohaterów, z upodobaniem wykonywane także na galach i konkursach baletowych, wymaga bowiem do tancerzy wyjątkowych umiejętności.
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 15 minut
 
8 kwietnia 2018 | niedziela | 17:00 | REC
Giselle
muzyka: Adolphe Adam
choreografia: Jurij Grigorowicz według Mariusa Petipy
 
Ukoronowanie stylu romantycznego w balecie, tytuł uwielbiany przez baletomanów całego świata. Wiejska dziewczyna Giselle zakochuje się w przystojnym młodzieńcu, nie wiedząc, że to książę Albert w przebraniu. Książę nie może ożenić się z ubogą panną, ma już zresztą narzeczoną. Gdy prawda wychodzi na jaw, Giselle umiera z rozpaczy i dołącza do willid – duchów dziewcząt, które zmarły przed ślubem. Nocą, w scenerii leśnego cmentarza, Giselle powstaje z grobu i jeszcze raz spotyka Alberta, którego na miejsce jej spoczynku przywiodły wyrzuty sumienia. Młodzieniec jest jednak w niebezpieczeństwie… Ten XIX-wieczny tytuł jest kwintesencją baletu romantycznego, pełnego niesamowitości, grozy i korowodów tańczących zjaw, przyobleczonych w tiulowe suknie. Od kilkunastu lat „Giselle” jest nieobecna na polskich scenach, nadarza się zatem niepowtarzalna okazja do obcowania z tym arcydziełem sztuki tańca.
 
Obsada: Swietłana Zacharowa, Siergiej Połunin, Denis Sawin, Jekaterina Szypulina, Daria Chochłowa i Igor Cwirko oraz soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 20 minut.
 
10 czerwca 2018 | niedziela | 17:00 | LIVE 
Coppelia
muzyka: Léo Delibes
choreografia: Marius Petipa, Enrico Cecchetti / Siergiej Wichariew
 
Swoją stałą pozycję na światowych scenach „Coppelia” zawdzięcza na równi bezpretensjonalnemu librettu opierającemu się na żartobliwej przebierance, jak i dojrzałej barwnej muzyce Delibesa nasyconej motywami ludowymi. W trakcie swej wędrówki po Węgrzech kompozytor zapisywał melodie miejscowych tańców ludowych, w tym czardaszów. „Coppelia” to pierwszy balet europejski, w którym wykorzystano ten taniec, później bardzo w baletach np. Czajkowskiego popularny. Mamy też w tym dziele motywy muzyczne polskie wynikające ze związków z Polską kompozytora ożenionego z naszą rodaczką. Treść została zaczerpnięta z noweli E.T.A. Hoffmanna, autora także innego pierwowzoru scenariusza baletowego – „Dziadka do orzechów”. W miasteczku pojawia się wynalazca Coppelius ze swoją piękną córką, która nieruchomo przesiaduje w oknie jego domu. Młody Franz zakochuje się w domniemanej Coppelii i nocą zakrada się do mieszkania wynalazcy. Za nim podąża zazdrosna narzeczona, Swanilda. 
 
Obsada: Pierwsi tancerze, soliści, koryfeje i zespół baletowy i orkiestra Teatru Bolszoj
Przedstawienie trwa około 2 godzin i 45 minut.
 
* * *
 
Zespół baletowy moskiewskiego Teatru Bolszoj cieszy się ogromną i niesłabnącą sławą. Obecnie zespołowi szefuje Makar Waziew, wcześniej dyrektor zespołów baletowych Teatru Maryjskiego w Sankt Petersburgu i mediolańskiej La Scali. Coraz częściej na scenie Bolszoj można oglądać najsłynniejsze choreografie twórców zachodnich, od Balanchine'a po Kyliána oraz niezwykłe rekonstrukcje wielkich XIX-wiecznych baletów, olśniewające przepychem dawnej carskiej sceny. Na występy najznakomitszych baletmistrzów, melomani wszystkich największych miast świata czekają z ogromną niecierpliwością. Dlatego też kierownictwo tej czołowej sceny operowo-baletowej Rosji zdecydowało się, wzorem nowojorskiej The Metropolitan Opera, na organizację transmisji przedstawień baletowych w jakości obrazu HD i dźwięku Dolby Digital Surround.
 
Historia moskiewskiego baletu sięga czasów carskiej Rosji (1776). W XX wieku zespół wypracował swój własny, niepowtarzalny, wręcz sportowy styl. Wirtuozeria solistów stoi na najwyższym poziomie. Balet Teatru Bolszoj przygotowuje przedstawienia, które wciąż są niedoścignionym wzorem dla innych zespołów baletowych, nawet tych zaliczających się do najwybitniejszych na świecie. 

 

   

http://www.kinopraha.pl/cykl/bolshoi-ballet-live

Zwiastun sezonu 2017-18
https://www.youtube.com/watch?v=Ed2-1lhfd4A

Adres

Warszawa, ul. Jagiellońska 26

Termin

Od 2017-11-26 , Do 2018-06-10

Organizator

Kino PRAHA

Warszawa, ul. Jagiellońska 26

Telefon:
22 343 03 10

WWW:
www.kinopraha.pl

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki