• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

 

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

IMPREZY / wystawy i targi

Siostry Sisters

Adres

Warszawa, ul. Foksal 11/4

Termin

Od 2021-09-23
Do 2022-01-22

Zobacz na mapie

Siostry / Sisters: Alicja i Bożena Wahl

Fundacja Arton
23.09.-27.11.2021

wernisaż: 23.09.2021, 15.00-19.00
Foksal 11/4, 00-372 Warszawa
www.fundacjaarton.pl
www.forgottenheritage.eu
 
lokal_30
26.11.2021-22.01.2022

Wilcza 29A/12, Warszawa 00-544
www.lokal30.pl
 
Biogram Alicji i Bożeny Wahl w Słowniku malarzy polskich to jedyny przypadek, gdy wspólna nota dotyczyła dwóch osób. Urodzone 12 października 1932 r. siostry bliźniaczki tworzyły niezwykle intensywnie przez blisko sześć dekad. Malując, wykonując rysunki, grafiki i scenografię telewizyjną stworzyły tysiące prac.

Razem zdały egzaminy do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1952) i jednocześnie ją ukończyły (1958), choć w ich rodzinie nie było tradycji artystycznych. Pomysł sióstr, aby zdawać do Akademii Sztuk Pięknych spotkał się ze sprzeciwem ich matki, tyle tylko, że nie miała ona już faktycznie żadnego wpływu na życie córek – jedną z wielu rodzinnych historii stała się ta, o wyprowadzce dziewcząt z domu w dniu, a właściwie w nocy, kiedy przypadały ich osiemnaste urodziny. Chwilę po północy dziewczęta opuściły rodzinne mieszkanie przy ul. Noakowskiego i zamieszkały w Konstancinie, u późniejszego męża Alicji, pisarza Romana Bratnego. W mieszkaniu Bratnego, przez które przewijali się interesujący goście: artyści, literaci, intelektualiści, filmowcy, pojawiła się koncepcja podjęcia studiów w ASP.
Z wczesnego okresu ich twórczości zachowały się nie tylko obrazy i rysunki, ale też trochę ceramiki: talerze i wazony o uproszczonych kubistycznych kształtach (w zbiorach prywatnych i zbiorach Muzeum ASP w Warszawie), a także formy rzeźbiarskie. Na dokumentacji filmowej z pierwszej wspólnej wystawy sióstr w galerii Krzywe Koło w 1961 r. widać rzeźby w kształcie kobiecych postaci o dużych piersiach i pełnych biodrach.

Na tym samym filmie widać duży talerz składający się z dwóch ruchomych części. Na każdej z nich namalowany został androgyniczny kształt – siostry, prezentując tę pracę, wykonały gest, który pozornie jest błahy: Alicja i Bożena łączyły i rozdzielały trzymane przez siebie elementy naczynia. Z perspektywy czasu działanie jest jak symbol złożonej siostrzanej relacji: ciągłej potrzeby przebywania ze sobą i konfliktów, które to wywoływało. Relacji, której namiętnym, wibrującym od emocji odbiciem, jest twórczość ich obu. Można z pewnością stwierdzić, że Alicja rysowała i malowała przede wszystkim siebie i swoją siostrę Bożenę, natomiast Bożena – siebie i swoją siostrę Alicję.

Artystki nie tylko nie dystansowały się od swojej kobiecości, która zresztą w ich twórczości jest niejednoznaczna, mająca wiele odsłon i form i jako taka właśnie ona była najbardziej interesującym obszarem ich peregrynacji Większość ich prac dotyczy tego samego: bycia kobietą (młodą, starszą, wreszcie: starą, twórczą, zmęczoną, wściekłą, radosną, z jej nieustanną potrzebą brania i dawania miłości, zakochaną i na dnie rozpaczy oraz w wielu innych odsłonach), jak również bycia bliźniaczą siostrą.

Bożena i Alicja Wahl to niewątpliwie jedne z najbardziej utalentowanych i oryginalnych rysowniczek w polskiej sztuce powojennej. Przy zastosowaniu najprostszych środków: piórka, tuszu, ołówka czy długopisu, stworzyły tysiące autoportretów, składających się na dziwne uniwersum, które jest przepełnione, choć wypełnione tylko nimi dwiema. Na rysunkach widzimy zatem postaci kobiece jako niepokojące bliźniacze stwory czy też wręcz grzyby bądź rośliny, owady, plechy, porosty, ukwiały, mózgo-podobne koralowce, potworniaki. W różnych formach, ale zawsze połączone, czasem twórczo, z czasem, coraz bardziej destrukcyjnie. Siostry – oddane sobie i na siebie skazane.

Z czasem w ich malarstwie, rysunku i grafice zaczęły pojawiać się jednak pewne dostrzegalne różnice – Alicja koncentrowała się przede wszystkim na portretach i figurach kobiet, nieco rozjaśniając paletę. Bożena odwrotnie, malowała przede wszystkim prace, w których dominowała czerń. Jej kobiety stały się demonami, duchami, budzącymi tyleż lęk, co współczucie.
Dziś, wobec intensywnej rewizji pola sztuki pod kątem przywracania lub wręcz budowania świadomości o artystkach, których twórczość nie wybrzmiała dość mocno (lub wcale), twórczość Bożeny i Alicji czeka na ponowne, a być może pierwsze odczytanie. 

Więcej prac: www.forgottenheritage.eu

Ciekawostki

Historia zakładów bukmacherskich w Polsce

10 pomysłów na wyjazd weekendowy w 2020

Na jaki kurs niemieckiego online warto się zapisać?

Dlaczego warto uczyć dzieci rysunku?

Podłoga drewniana – idealna do każdego wnętrza

Copix najlepszy serwis kserokopiarek Konica Minolta

Co zrobić, żeby szybko zasnąć?

Najlepsze imprezy techno w tym roku - na co zarezerwować bilety już dziś?

Jak dbać o dobrą jakość lodowiska?

Biuro rachunkowe – pomoc ważniejsza niż może się to wydawać!

Rola gier w rozwoju dzieci

Buty dziecięce marki bobux - zdrowie, wygoda i najwyższa jakość wykonania

Rodzaje bonusów bukmacherskich i ich zalety dla typerów

Popularne festiwale - bilety na imprezy masowe

Co wędkarz powinien kupić pod koniec zimy?

Pergole tarasowe - idealne rozwiązanie dla twojego domu

Zrezygnuj z tłuszczu, ale nie ze smaku – czym podkręcić smak niskotłuszczowych dań?

Kiedy warto skorzystać z zabiegów medycyny estetycznej?

Umowa o pośrednictwo - do czego zobowiązuje i czy warto ją podpisać?

Zwierzak w prezencie – i co dalej?

Przełom w biznesie franczyzowym – zabezpieczenie przed ryzykiem ekonomicznym

W jaki sposób przygotować się do łowienia ryb zimą?

Auto detailing – 3 sposoby na odzyskanie dawnego wyglądu samochodu

Zatańcz ze mną!

Jakie suplementy przyjmować będąc wegetarianinem?

Rozwiń swoje hobby - kurs rysunku w Warszawie

Niebo nad Polską pełne samolotów

Festiwale muzyczne – jak wybrać najlepszy?

Bez wychodzenia z domu – gdzie w stolicy najlepiej zamówić burgera

Event firmowy? Tylko z Agencją Argentum Event!

Muzyka, której szukasz

Kolory szat liturgicznych - jakie mają znaczenie?

Systemy gipsowe – na jaki się zdecydować?

Najlepsze marki wędkarskie w niskich cenach

Rolety - przewodnik po dostępnych rodzajach

Repertuar Warszawskich teatrów w styczniu

Jak mieszka się na Mokotowie?

Problemy ze snem?

Loty w tunelu aerodynamicznym w Warszawie

Jak rozwijać mięśnie na siłowni? Garść praktycznych porad

Jak ubierać niemowlę na wiosnę?

Torebki Monnari - listonoszki i shopperki na jesień 2021

Jaki prezent na Wielkanoc wybrać?

Naprawa iphone

Prywatne przedszkole - wszystko co najlepsze dla twojego dziecka

Dobry psycholog rodzinny w Warszawie - profesjonalna pomoc w PsychoCare

Ekspresy do kawy - pomysł na dobry poranek

Opieka nad bliskimi zmagającymi się z NTM

Sprzęt i akcesoria niezbędne do wędkowania

Jak wybrać ekipę do remontu mieszkania w Warszawie?

Liceum dla dorosłych - sposób na uzupełnienie wykształcenia

Zakupy z personal shopperem

Jeśli nie garaż murowany, to może blaszany?

Najtańsze mieszkania w polskich miastach - ranking nieruchomości

Mieszkanie z rynku wtórnego czy pierwotnego?

Zakład o największy hit lata?

Firma sprzątająca biura – czy sprawdzi się jako biznes?

Odkryj magiczny świat wraz z Elle i Lottie

Dlaczego warto zamieszkać na Ochocie?

Specjalny wysłannik donosi...

Emocje coraz bliżej

To nie musi kosztować...

Dobry catering dietetyczny w Warszawie, czyli jaki? Podpowiadamy, jak wybrać dietę pudełkową

Tak to miało być...

Dlaczego należy chronić się przed stonkami ziemniaczanymi?

Jaki ekran wybrać do kina samochodowego lub plenerowego?

5 pomysłów na prezent ślubny

Domy Krępa - połączenie spokoju przedmieść z wygodą centrum miasta

Oczyszczające zabiegi na twarz – co wybrać?

Medical App Development

Jak przygotować teczkę rysunkową?

Podolog dla seniora - czy jest konieczny?

Kurs języka polskiego: grupowy, indywidualny, a może specjalistyczny?

Jaką umowę podpisać z wykonawcą usługi?

Euforia czy tragedia? Jakie oczekiwania przed Euro 2020?

Tu o bezpieczeństwo dba Pikuś - ubezpieczenie nie tylko dla Uczniów

Sterowanie oświetleniem - urządzamy inteligentny dom

How to Build a Great Web & Mobile Marketplace

Nie nudź się w domu – posłuchaj najlepszych koncertów

Sale zabaw dla dzieci. Zabawa na sto dwa!

5 powodów dla których warto skorzystać z firmy przeprowadzkowej w Warszawie

Pomoc drogowa na terenie Warszawy

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Siostry Sisters

Siostry / Sisters: Alicja i Bożena Wahl

Fundacja Arton
23.09.-27.11.2021

wernisaż: 23.09.2021, 15.00-19.00
Foksal 11/4, 00-372 Warszawa
www.fundacjaarton.pl
www.forgottenheritage.eu
 
lokal_30
26.11.2021-22.01.2022

Wilcza 29A/12, Warszawa 00-544
www.lokal30.pl
 
Biogram Alicji i Bożeny Wahl w Słowniku malarzy polskich to jedyny przypadek, gdy wspólna nota dotyczyła dwóch osób. Urodzone 12 października 1932 r. siostry bliźniaczki tworzyły niezwykle intensywnie przez blisko sześć dekad. Malując, wykonując rysunki, grafiki i scenografię telewizyjną stworzyły tysiące prac.

Razem zdały egzaminy do warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych (1952) i jednocześnie ją ukończyły (1958), choć w ich rodzinie nie było tradycji artystycznych. Pomysł sióstr, aby zdawać do Akademii Sztuk Pięknych spotkał się ze sprzeciwem ich matki, tyle tylko, że nie miała ona już faktycznie żadnego wpływu na życie córek – jedną z wielu rodzinnych historii stała się ta, o wyprowadzce dziewcząt z domu w dniu, a właściwie w nocy, kiedy przypadały ich osiemnaste urodziny. Chwilę po północy dziewczęta opuściły rodzinne mieszkanie przy ul. Noakowskiego i zamieszkały w Konstancinie, u późniejszego męża Alicji, pisarza Romana Bratnego. W mieszkaniu Bratnego, przez które przewijali się interesujący goście: artyści, literaci, intelektualiści, filmowcy, pojawiła się koncepcja podjęcia studiów w ASP.
Z wczesnego okresu ich twórczości zachowały się nie tylko obrazy i rysunki, ale też trochę ceramiki: talerze i wazony o uproszczonych kubistycznych kształtach (w zbiorach prywatnych i zbiorach Muzeum ASP w Warszawie), a także formy rzeźbiarskie. Na dokumentacji filmowej z pierwszej wspólnej wystawy sióstr w galerii Krzywe Koło w 1961 r. widać rzeźby w kształcie kobiecych postaci o dużych piersiach i pełnych biodrach.

Na tym samym filmie widać duży talerz składający się z dwóch ruchomych części. Na każdej z nich namalowany został androgyniczny kształt – siostry, prezentując tę pracę, wykonały gest, który pozornie jest błahy: Alicja i Bożena łączyły i rozdzielały trzymane przez siebie elementy naczynia. Z perspektywy czasu działanie jest jak symbol złożonej siostrzanej relacji: ciągłej potrzeby przebywania ze sobą i konfliktów, które to wywoływało. Relacji, której namiętnym, wibrującym od emocji odbiciem, jest twórczość ich obu. Można z pewnością stwierdzić, że Alicja rysowała i malowała przede wszystkim siebie i swoją siostrę Bożenę, natomiast Bożena – siebie i swoją siostrę Alicję.

Artystki nie tylko nie dystansowały się od swojej kobiecości, która zresztą w ich twórczości jest niejednoznaczna, mająca wiele odsłon i form i jako taka właśnie ona była najbardziej interesującym obszarem ich peregrynacji Większość ich prac dotyczy tego samego: bycia kobietą (młodą, starszą, wreszcie: starą, twórczą, zmęczoną, wściekłą, radosną, z jej nieustanną potrzebą brania i dawania miłości, zakochaną i na dnie rozpaczy oraz w wielu innych odsłonach), jak również bycia bliźniaczą siostrą.

Bożena i Alicja Wahl to niewątpliwie jedne z najbardziej utalentowanych i oryginalnych rysowniczek w polskiej sztuce powojennej. Przy zastosowaniu najprostszych środków: piórka, tuszu, ołówka czy długopisu, stworzyły tysiące autoportretów, składających się na dziwne uniwersum, które jest przepełnione, choć wypełnione tylko nimi dwiema. Na rysunkach widzimy zatem postaci kobiece jako niepokojące bliźniacze stwory czy też wręcz grzyby bądź rośliny, owady, plechy, porosty, ukwiały, mózgo-podobne koralowce, potworniaki. W różnych formach, ale zawsze połączone, czasem twórczo, z czasem, coraz bardziej destrukcyjnie. Siostry – oddane sobie i na siebie skazane.

Z czasem w ich malarstwie, rysunku i grafice zaczęły pojawiać się jednak pewne dostrzegalne różnice – Alicja koncentrowała się przede wszystkim na portretach i figurach kobiet, nieco rozjaśniając paletę. Bożena odwrotnie, malowała przede wszystkim prace, w których dominowała czerń. Jej kobiety stały się demonami, duchami, budzącymi tyleż lęk, co współczucie.
Dziś, wobec intensywnej rewizji pola sztuki pod kątem przywracania lub wręcz budowania świadomości o artystkach, których twórczość nie wybrzmiała dość mocno (lub wcale), twórczość Bożeny i Alicji czeka na ponowne, a być może pierwsze odczytanie. 

Więcej prac: www.forgottenheritage.eu

Adres

Warszawa, ul. Foksal 11/4

Termin

Od 2021-09-23 , Do 2022-01-22

Zobacz na mapie

Reklama

Ciekawostki