• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Ciekawostki

Kawalerski w Krakowie

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Sezon grillowy czas zacząć!

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Saona, czyli raj w raju

Nurkować każdy może!

Znaczenie przelewów zagranicznych online

7 zalet znajomości języka

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Reforma edukacji

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Aktywne wakacje.

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Jak spędzić czas wolny?

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Dbajmy o jakość snu dzieci

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Czym się bawić?

Tak to miało być...

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Męskie gadżety od Porsche

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Skandal ze śmieciami

Szukamy przodków

Czym jest longboard?

Wakacje na spływie kajakowym

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Wesele na miarę obecnych czasów

Harry Potter znowu na topie

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Bohaterowie powracają!

To nie musi kosztować...

Problemy z matmą?

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Łazienka na topie

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Pożyczka online

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Od czego zależy cena polisy na życie?

Hashimoto

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Co kupić dziecku na urodziny?

Komfort termiczny na poddaszu

Targi edukacyjne

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Jaki rower wybrać?

Doskonały prezent dla dziadka

Korzyści ze światłowodu w firmie

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Pomysł na prezent dla 20-latka

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Jak zorganizować event w tanecznym stylu?

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

Gry i zabawy ludu… psiego

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Pomocne opinie

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Ciekawe zabytki w Warszawie

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Reklama

Ciekawostki