• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Ciekawostki

Targi edukacyjne

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Korzyści ze światłowodu w firmie

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Reforma edukacji

Harry Potter znowu na topie

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Pomocne opinie

Nurkować każdy może!

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Ciekawe zabytki w Warszawie

Dbajmy o jakość snu dzieci

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Męskie gadżety od Porsche

Tak to miało być...

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Kawalerski w Krakowie

Czym jest longboard?

Aktywne wakacje.

Jak spędzić czas wolny?

Skandal ze śmieciami

Pożyczka online

Problemy z matmą?

Komfort termiczny na poddaszu

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Doskonały prezent dla dziadka

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Co kupić dziecku na urodziny?

Jaki rower wybrać?

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Prezent dla miłośnika sportowych aut

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Gry i zabawy ludu… psiego

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Hashimoto

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Pomysł na prezent dla 20-latka

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Czym się bawić?

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

7 zalet znajomości języka

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Bohaterowie powracają!

Wesele na miarę obecnych czasów

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Łazienka na topie

Szukamy przodków

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Sezon grillowy czas zacząć!

Wakacje na spływie kajakowym

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

To nie musi kosztować...

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Dbajmy o jakość snu dzieci

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

 
„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)
 
Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.
 
Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.
 
Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.
 
Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi. Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.
 
Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.
 
„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”

(J. Tuwim, Cuda i dziwy)
 

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.

Reklama

Ciekawostki