• ul. Jórskiego 22; 03-584 Warszawa
  • Tel. 22/6789666

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)

Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.

Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.

Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.

Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi.  Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.

Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.

„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”
(J. Tuwim, Cuda i dziwy)

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.
 

Ciekawostki

Szukamy przodków

Sezon grillowy czas zacząć!

Targi edukacyjne

Co kupić dziecku na urodziny?

Czy technologie mobilne mają zgubny wpływ na dzieci?

Preply zaprasza na korepetycje z historii w Warszawie

Przyszła mamo, o tym musisz pamiętać!

Harry Potter znowu na topie

Z jakich źródeł pozyskać pożyczki dla przedsiębiorców?

Jak z głową zaplanować koszt wyjazdu

Korepetycje – poradnik dla rodziców, kiedy je wybrać?

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Tak to miało być...

Doskonały prezent dla dziadka

Otwórz firmę, pozyskując pieniądze z dotacji

Aktywne wakacje.

Jak właściciel rozlicza wyjazd służbowy

Monety, jak wino, czyli słów kilka o numizmatyce

Ciekawe zabytki w Warszawie

Jak spędzić czas wolny?

Jaki rower wybrać?

Sale zabaw – idealny sposób na spędzenie czasu z rodziną

7 zalet znajomości języka

Jak być na bieżąco z muzycznymi trendami?

Dom aukcyjny – idealne miejsce na zakupy dzieł sztuki

Nie dajmy się jesiennej chandrze

Czym jest longboard?

Czym się bawić?

Przeczytaj - Zanim pojedziesz na urlop.

Ciekawe aplikacje pomocne w nauce przedmiotów ścisłych

Nurkować każdy może!

Kawalerski w Krakowie

Profesjonalne pokazy fajerwerków na każdą uroczystość

Komfort nurkowania - tylko z odpowiednim sprzętem

Jak nauczyć się robić rękodzieło?

Zimowy wypoczynek - jak dobrze wykorzystać ferie?

Reforma edukacji

Gdzie wybrać się w Gdańsku?

Brak pomysłu na wolny czas? Jedź do Białki!

Sandbox – rozrywka internetowa w otwartym świecie

Wiosenny wypad za miasto – gdzie najlepiej?

Gdzie Warto spać we Wrocławiu?

Czy polubimy autonomiczne samochody?

Gry zręcznościowe w Twojej przeglądarce

Strzelectwo - to dyscyplina dla każdego

Zasady strzelania z wiatrówki zimą

Skandal ze śmieciami

Komfort termiczny na poddaszu

Pomysł na prezent dla 20-latka

Hashimoto

Najlepsze sposoby na spędzanie wolnego czasu

Czytać, czy nie czytać, oto jest pytanie?

Znaczenie przelewów zagranicznych online

Męskie gadżety od Porsche

Gry i zabawy ludu… psiego

Na co uważać przy zakupach w Internecie?

Pomocne opinie

Łazienka na topie

Bohaterowie powracają!

Wakacje na spływie kajakowym

Wybór butów ślubnych – najczęściej zadawane pytania

Prezent dla miłośnika sportowych aut

To nie musi kosztować...

Pożyczka online

Jak się uczyć, żeby się nauczyć?

Najfajniejsze prezenty na Dzień Ojca

Hobby za kredyt, czyli skąd wziąć pieniądze na drogie pasje dziecka

Elaboracja, czyli ręczne scalanie amunicji

Bilet tramwajowy i autobusowy przez telefon – gdzie i jak go kupić?

Dbajmy o jakość snu dzieci

Problemy z matmą?

Jak zorganizować event w tanecznym stylu?

Wycieczki na Cyprze – tylko samochodem

Sala prawdziwego kinomaniaka – jak ma wyglądać?

Jak zostać konserwatorem dzieł sztuki?

Nawłoć - wyjątkowa roślina miododajna

Czy suplementy diety są zdrowe i bezpieczne?

Korzyści ze światłowodu w firmie

Jak wydawać pieniądze tak, aby faktycznie zaoszczędzić?

Randkowanie w grupie towarzyskiej

Wesele na miarę obecnych czasów

Czapki, bluzy i kurtki - modnie i z wyrazem również zimą

Czego najczęściej wymagają od nas pracodawcy?

Dlaczego warto organizować imprezy firmowe?

Powiadom o imprezie

Info na czerwony pasek PSI

Zamów fotoletter

Wolna sobota

Zadbaj o zdrowy sen dziecka

Sen sprzyja rozwojowi intelektualnemu i zdrowiu dziecka

„Na polu kalafiory
Na całe życie dość
Kalafior każdy spory
I w każdym rośnie kość.”
(K. I. Gałczyński, Sen psa)

Sen jest bardzo ważny w życiu każdego człowieka, a w życiu dziecka w szczególności. I to nie tylko dlatego, że śnią nam się rzeczy, które w rzeczywistości nie mają miejsca, tak, jak w przypadku psa z wiersza Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego. Sen pozwala odpocząć i zregenerować organizm.

Ach, śpij, kochanie
Kilkuletnie dziecko do prawidłowego funkcjonowania potrzebuje 10-11 godzin snu w ciągu doby. Do 18 miesiąca życia dziecka rodzic powinien wpłynąć na ukształtowanie dobrych nawyków związanych z jego snem. Dowodzi tego badanie opublikowane w magazynie „Pediatrics”, podczas którego eksperci analizowali zagadnienie snu u dzieci. Porównali w tym celu 500 par bliźniąt jednojajowych i dwujajowych. W trakcie zbierania opinii, pytali matki o nawyki, jakie miały ich dzieci podczas snu.

Zapewnienie maluchowi wartościowego snu ma duży wpływ na jego rozwój fizyczny i psychiczny. Sen malucha ma również istotny wpływ na rozwój jego mózgu. Dzieci, które się wysypiają, osiągają lepsze wyniki w nauce – dowodzą badacze z SRI International. Inne badania naukowców z SRI International wykazują, że niewystarczająca ilość snu jest przyczyną zaburzeń typowych dla ADHD. Należą do nich m.in.: brak koncentracji, wykonywanie kilku czynności jednocześnie, niekończenie powierzonego zadania. „Dzieci, które nie śpią wystarczająco długo, są gwałtowne i mniej skoncentrowane od swoich rówieśników w przedszkolu – tłumaczy Erika Gaylor, pracownik Instytutu Badawczego SRI z USA.

Jak sobie pościelisz…
Oprócz odpowiedniej dawki snu ważna jest także jego jakość. Podstawowym warunkiem wartościowego wypoczynku jest cisza, ponieważ śpiąc, jesteśmy wrażliwi na bodźce z zewnątrz, które mogą zakłócić przebieg snu. Warto również wywietrzyć pokój przed snem, ponieważ w świeżym powietrzu znajduje się dużo więcej tlenu, a ten z kolei gwarantuje lepszy sen.
Nieodpowiednia ilość snu to jeden z czynników powodujących otyłość u dzieci. Dowodzą tego badacze z USA, według których jedną z głównych przyczyn nadwagi i otyłości u dzieci w wieku przedszkolnym jest właśnie brak wymaganej dawki snu. Badania przeprowadzone przez naukowców z University of Illinois opublikowane w piśmie „Childhood obesity” objęły 329 dzieci. Podczas badania mierzono wzrost i masę ciała maluchów. Analiza prac wykazała, że zbyt mało snu to najważniejsza przyczyna nadwagi.  Dzieci, które spały do 8 godzin na dobę były ponad dwukrotnie bardziej (2,2) zagrożone nadwagą lub otyłością w przyszłości.

Naukowcy są zgodni co do wpływu snu na rozwój i zachowanie naszych pociech: „Ilość i jakość odpoczynku jest bardzo ważna dla fizycznego i psychicznego rozwoju dzieci. Niewłaściwa higiena snu sprzyja otyłości i jest powiązana z kiepskimi wynikami w szkole oraz z problemami z zachowaniem” – mówi Sonia Brescianini z włoskiego Istituto Superiore di Sanita.

„A zobaczyłem ten świat uroczy
Gdy miałem właśnie
Przymknięte oczy”
(J. Tuwim, Cuda i dziwy)

Sen to nie tylko przymknięcie oczu, jak pisał Julian Tuwim. To proces regeneracji całego organizmu. Dlatego tak ważne jest dbanie o jakość snu naszych dzieci.
 

Reklama

Ciekawostki